:: hlavní menu

 

.: home

.: o škole

.: seznamy

.: ekologická výchova

.: školní projekty

.: zájmová činnost

.: pronájmy zařízení

 

:: kontakt

 

ZŠ Školní Vrchlabí

Školní 1336

543 01 Vrchlabí

 

tel: 499 421 563

 

e-mail:  [email protected]

 

:: info o stránkách

stránky jsou optimalizovány pro rozlišení 800x600 a IE 5.0 a vyšší

 

[CNW:Counter]

Projekt STROM

Projektové vyučování na Vrchlabsku ve spolupráci se základními školami koordinuje oddělení ekologické výchovy KRNAP a DDM Pelíšek.

 

Cílem projektu Strom  je netradičním způsobem seznámit žáky s problematikou stromů.

Co to stromy jsou, jaké druhy  dřevin rozeznáváme, jaké funkce plní v krajině i v životě člověka.

Žáci pracují ve skupinách s pracovními listy, učí se týmové práci, v arboretu Ekoareálu Liška  poznávají dřeviny na vlastní oči .

 

Práce ve skupinách

 

 

 

 

Prožitkovým způsobem čerpají další informace formou her a přednášek s diapozitivy . Další poznatky o dřevinách – o významu stromů v lidských kulturách, o ošetřování stromů aj. získávají při exkursi v zámeckém parku, ovocné školce a přilehlém lese. Cílem projektu není pouze předávání odborných informací o dřevinách, ale především zdůraznit ekologický , estetický a společenský význam stromů.

 

Estetický zážitek z fotografií lesní krajiny si žáci jistě odnesli z výstavy o lese, kterou vypracovalo Hnutí DUHA Podkrkonoší. Výstavu obohatily také  výtvarné práce žáků 7.A na téma Strom a žáků 6.C na téma Strom fantazie.

 

Projekt prolínal předměty přírodopis (práce s pracovními listy, prohlídka arboreta), zeměpis (strom v erbech, strom v názvu měst, strom ve státních vlajkách), výtvarná výchova, pracovní

činnosti, zejména v 7.A.

 

Strom Fantazie – pracovní činnosti, Barbora Zuzánková, 6.tř.

 

Koláž na téma Strom – výtvarná výchova

 

Strom ve vlajce státu – zeměpisné praktikum

  

V hodinách zeměpisného praktika také žáci vyhledali na 70 obcí, které mají ve svém názvu jméno stromu nebo keře.

 

Borovany

jižní čechy

Borovice

Borovce

východní morava

Borovice

Borovnice (Rychnov nad Kněžnou)

východní čechy

Borovice

Borovnice (Trutnov)

východní čechy

Borovice

Borovnice (Žďár nad Sázavou)

východní čechy

Borovice

Borovička

východní čechy

Borovice

Borovno

západní čechy

Borovice

Bukov

střední morava

Buk

Buková (Plzeň-jih)

západní čechy

Buk

Buková (Prostějov)

východní morava

Buk

Bukovany (Benešov)

záp.-již. čechy

Buk

Bukovany (Hodonín)

jižní morava

Buk

Bukovany (Sokolov)

západní čechy

Buk

Bukovec  (Domažlice)

západní čechy

Buk

Bukovno

sev.-vých.

Buk

Česká Bříza

záp.-již. čechy

Bříza

Česká Lípa

severní čechy

Lípa

Český Bukov

severní čechy

Buk

Český Dub

východní čechy

Dub

Dub

východní morava

Dub

Dub nad Moravou

východní morava

Dub

Dubá

střední čechy

Dub

Dubeč

severní čechy

Dub

Dubenec (Příbram)

záp.-již. čechy

Dub

Dubenec (Trutnov)

východní čechy

Dub

Vřesina

východní morava

Vřes

Vřeskovice

západní čechy

Vřes

Vřesovice

vých.-již. morava

Vřes

Zádub – Závisím

západní čechy

Dub            

 

 

 

Město

STROMY

Brno-Královo pole

Listnatý ?

Bruntál

Listnatý ?

Cestice

Lípa

Dobrá voda

Topol

Dubá

Dub

Jablonec nad Nisou

Jabloň

Karvinná

Bříza

Ostrava-Vítkovice

Listnatý ?

Příbram-Březové hory

Listnatý ?

Semily

Listnatý ?

Svidník

Smrk

Teplice-Trnovany

Listnatý ?

Trutnov-Staré město

Listnatý ?

Vamberk

Borovice

Vrchlabí

Smrk

Špindlerův Mlýn

Smrk

Žacléř

Smrk

Zbraslav

Topol

Strom v erbu města – zeměpisné praktikum

 

Projektové dopoledne – kooperativní vyučování

 

1.      Žáci se postavili mimo lavice, představili si oblíbený strom, zavřeli oči, vcítili se do stromu a rukama představovali větve. Poté své pocity nakreslili na papír.

 

2.      Památné stromy – staré, chráněné, historicky významné.... dříve na území ČR posvátnýdub, od národního obrození lípa.

 

3.   Diapozitivy – ekologie lesů Krkonoš, ukázky požerků lýkožroutů a dřevokazných mravenců.

 

4.      Skupinová práce  :

-         dle vyprávění úryvku z knihy poznej strom

-         význam stromů

-         prohlédni si obrazy na školní chodbě a poté splň zadané úkoly

-         co víš o patrovitosti lesa

-         rozděl přichystané plody na plody stromů a keřů

-         seřaď výřezy kmenů dřevin podle tvrdosti dřeva

-         ze směsice překrývajících se obrázků vyber obrázky, které patří do lesa, nebo které

se vyrábějí ze dřeva

-         odkrývej políčka a co nejdříve uhodni, která dřevina se skrývá v pozadí

-         obrázková abeceda : každý obrázek přírodniny odpovídá písmenu, z řady obrázků

                                              sestav text

-         poslech písničky o ptácích a stromech – které stromy se v písničce objevily ?

 

5.      Diapozitivy z USA

 

Práce ve skupinách

 

Diapozitivy – ekologie lesů Krkonoš; USA

 

EXKURSEstanice mladých ochránců přírody, zámecký a městský park,ovocná školka - genobaka krkonošských ovocných dřevin

 

1.      Poznávání hlasů lesních živočichů z nahrávky MC

2.      Skupinová soutěž – najdi první deset označených stromů a pojmenuj je

3.      Skupinová soutěž – přiřaď k listům příslušné plody

4.      Poznávání stromů v parku

5.      Zásahy člověka do růstu stromů a jeho zdravotní a morfologické následky

6.      Skupinová soutěž – najdi strom se svým číslem (očíslované zezadu kmene), dotkni se ho a pošli štafetu dál

7.      Tematické  okruhy – práce ve skupinách

a)      jak se měří výška stromu

b)      obvod stromu – k pokácení svého stromu potřebuji povolení Městského (Obecního) úřadu, má-li strom ve výšce 130 cm obvod kmene 80 cm a více

c)      jak se pozná stáří a zdravotní stav rostlého stromu – dřevní sondou (nebozez)

8.      Soutěž pro trojice – získej od ostatních co nejvíce šátků

 

VÝSTAVA – LES

 

Přes 20 panelů s fotografiemi a textem o lese – připravilo Hnutí Duha Podkrkonoší.

Výstava o lese s prezentací projektu STROM byla zpřístupněna také vrchlabské veřejnosti.

Součástí výstavy,která proběhla ve vstupní hale školy, byla také soutěž o ceny – poznej

z fotografií kůru stromů.

 

Vyber si z těchto druhů : bříza bělokorá, smrk ztepilý, buk lesní, lípa srdčitá, jedle bělokorá,

                                         jilm horský, borovice lesní, olše lepkavá

 

 

1.                                                                    2.

 

 

 3.                                                                  4.

 

5.

 

Správné odpovědi:  1 = borovice lesní

                            2 = bříza bělokorá

                            3 = buk lesní

                            4 = jedle bělokorá

                            5 = smrk ztepilý

 

Realizace projektu časově omezena, z projektu čerpáno v další výuce.