Archiv autora: Dušan Vodnárek

iQ Landia Liberec 2020

V rámci grantové podpory polytechnického vzdělávání firmou Škoda auto měli možnost žáci osmých a devátých tříd navštívit iQ Landii v Liberci. Před shlédnutím interaktivních expozic v pěti patrech se zúčastnili Science show, pro osmáky zaměřenou na chemické pokusy, deváťáci měli zacíleno na elektrostatiku. 4 hodiny je málo na procvičení všeho přítomného. Bude třeba se tam ještě někdy vypravit.
Ze Škodováckého grantu je na naší škole také podpořena výuka robotiky, došlo k dalšímu vybavení učebny chemie o nové stavebnice modelů organických sloučenin, pořídili jsme digitální váhy a refraktometry pro výuku složení roztoků. Připravuje se i dovybavení učebny fyziky.

Fotogalerie: https://profesordv.rajce.idnes.cz/iQ_Landia_8,9_2020

Ptačí hodinka – sčítání ptáků na krmítku doma i ve škole

Česká společnost ornitologická

Jak se zapojit

Sčítat je snadné!

  • Vybereme si vhodné místo k pozorování – nejlépe krmítko s pestrou nabídkou potravy.
  • Kdykoliv v průběhu 10.–12. ledna 2020 sčítáme ptáky po dobu jedné hodiny.
  • U každého druhu zapisujeme vždy nejvyšší počet jedinců spatřených najednou. Vidíme například tři sýkory modřinky, za chvíli je jich tam šest a po chvíli už jen jedna? Zapišme si u modřinky šestku.
  • Počítáme všechny ptáky. Je jedno, zda jsou zrovna na krmítku nebo okolo.

Výběr krmítka

Nejběžnějším způsobem přikrmování ptáků je sypání potravy do klasického dřevěného krmítka. Dřevo je jistě vhodnější materiál než kov, který namrzá a klouže, můžeme ale použít i krmítka plastová, která se navíc dobře čistí.

Potrava v krmítku musí být chráněna před vlhkostí – krmivo zvlhlé deštěm nebo sněhem se rychle kazí. Střecha krmítka by měla o několik centimetrů přesahovat základnu.

V místech, kam nechodíme denně, jako jsou zahrádky u chat a chalup, je výhodné samonásypné krmítko. Při dostatečné velikosti zajistí, že zásoba potravy vystačí i na několik týdnů.

Praktická jsou rovněž krmítka tubusová, která dobře chrání potravu před znečištěním. Navíc se u nich ptáci příliš nepotkávají a minimalizuje se tak přenos infekcí.

Kam umístit krmítko

Krmítko dáváme alespoň 1,5 metru vysoko, ideálně na závětrné a nerušené místo. Pokud umisťujeme krmítko na tyč nebo na strom tak, že by do něj mohla vlézt nebo vyskočit kočka, je velmi vhodné zabezpečit tyč nebo kmen zubatým límcem z plechu či drátů, přes který se kočka nedostane. Na ochranu ptáků před kočkami upozorňuje např. web Ochranaptaku.cz.

Kdo nemá zahradu, může krmítko umístit na balkon. Je-li krytý, nemusí mít krmítko ani vlastní stříšku – stačí jednoduchý dřevěný tác. Další možností je krmítko připevnit na parapet či pomocí přísavky na okenní sklo.

Velké skleněné plochy v blízkosti krmítka zabezpečíme záclonami nebo nálepkami. Ptáci by do nich mohli narazit a vážně se poranit či zabít. Samolepky seženeme např. v e-shopu ČSO. K dispozici je výběr různých siluet vhodných k zabezpečení okna, na tvaru nezáleží. V nabídce jsou i lidskému oku téměř neviditelné UV samolepky.

Čím krmit ptáky

Mnoho ptačích druhů, které se u nás vyskytují, odlétá během podzimu do oblastí s příznivějším podnebím a s dostatkem potravy. Ptáci zůstávající u nás přes zimu rádi přijmou, především za tuhých zim se silnými mrazy a vysokou sněhovou pokrývkou, pomoc ze strany člověka ve formě přikrmování.

Nejčastější dobou, kdy je dobré začít s přikrmováním, je podzim, ideálně začátek listopadu. Teploty klesají a nabídka potravy se snižuje. Kvalitně naplněné krmítko přinese pomoc ptákům a radost nám, lidem, když můžeme čiperné opeřence pozorovat.

Už máte přichystané krmítko a rádi pozorujete ptáky? Zúčastněte se programu občanské vědy Ptačí hodinka.

Jak správně přikrmovat

  • Krmíme od listopadu do března.
  • Množství potravy přizpůsobujeme aktuálnímu počasí. Více krmiva podáváme za mrazů a vysoké sněhové pokrývky.
  • Krmítko umístíme alespoň 1,5 m nad zemí, ideálně na závětrné a nerušené místo.
  • Potrava musí být vždy chráněna před sněhem a deštěm.
  • Krmení pravidelně doplňujeme a krmítko čistíme od trusu a slupek.
  • Do krmítka sypeme slunečnici, oves, proso, pšenici a další obiloviny či luštěniny. Kosy a drozdy potěší pár jablek či jeřabin, strakapoudy, brhlíky a sýkory tuková směs.
  • Nikdy nekrmíme plesnivým či jinak zkaženým krmivem. Nikdy nedáváme kořeněné, solené, uzené či přepálené kuchyňské zbytky. Vhodné potraviny z naší kuchyně jsou např. neslaná vařená rýže a brambory, strouhaná mrkev, vločky, syrové maso nebo lůj.
  • Čím rozmanitější potravu v krmítku nabídneme, tím více druhů pozorujeme.
  • Nezapomínejme na pítko. I v zimě ptáci potřebují vodu.

Krmení nemusíme jen sypat do krmítka – můžeme jej přímo zavěsit na stromy či keře. Zábavné, hlavně pro děti, je zhotovení závěsného tukového krmítka svépomocí.

Kupovaná krmiva

Můžeme zakoupit jenom slunečnici nebo nejrůznější směsky. Zajímavé kvalitní směsi s přídavkem bobulí či sušeného hmyzu nabízí Zelená domácnost. Krmení v biokvalitě, vzešlé z ekologického zemědělství, zase nabízí firma PROBIO.

Koupit můžeme i populární lojové koule, které ale vybalme ze sítěk. Ptáci se v nich totiž mohou zachytit drápky; popadané síťky navíc přitahují svou vůní psy, ježky a další zvířata, která je mohou pozřít a způsobit si tak vážné zdravotní potíže nebo přímo uhynout.

Koule proto raději vložme do vhodných držáků. Vyhněme se levným koulím z palmového tuku, jehož produkce má katastrofální dopad na biodiverzitu, a navíc ptákům často ani nechutná. Kvalitní tukové krmení, opět s přídavkem bobulí či hmyzu seženeme např. na Zelenadomacnost.com, kde nabízejí i držáky na tukové koule a koláče.

Určování ptáků

Ptačí svět je pestrý, plný poletujících, poskakujících a skrývajících se opeřenců. Poznat, koho právě pozorujeme, může být zprvu oříšek. Ale když se nám to podaří, máme z pozorování dvojnásobné potěšení. Naučit se poznávat nejčastější druhy na krmítku zvládne s trochou tréninku každý z nás.

Jak začít s určováním ptáků

  • Na krmítku – potrava ptáky přiláká do naší blízkosti a my máme skvělou příležitost si je lépe prohlédnout.
  • Postupně a těmi nejčastějšími druhy – níže na stránce najdeme jejich seznam i tipy pro určování. Skvělou pomůckou je určovací arch s dvanácti nejběžnějšími návštevníky krmítek, který navíc využijeme i při sčítání Ptačí hodinky.

 

  • Dobrými pomocníky jsou příručky k určování ptáků a kvalitní dalekohled. Nevíte jakou příručku vybrat? Pomůžeme vám.

Na co se při určování zaměřit

  • Zbarvení – každého ptáka najdeme vyobrazeného někde ve svém terénním klíči. Zaměřme se na výrazné znaky, namísto porovnávání každého jednotlivého pírka.
  • Velikost – jak velký je pozorovaný pták? Jako sýkorka, kos, hrdlička či straka? Porovnáním velikosti neznámého opeřence s druhy, které běžně vídáme, nám při určování velmi pomůže.
  • Chování, pohyby – každý ptačí druh se pohybuje svým typickým způsobem. Sýkorka si pro každé zrníčko slunečnice většinou zaletí zvlášť, zvonek se neváhá v krmítku usadit a hodovat bez přestání. Všímejme si, jakým způsobem ptáci létají, poskakují, reagují na sebe.

 

 

 

Didaktika – Člověk a příroda A

Příjemce: Západočeská univerzita v Plzni
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000665
Název projektu: Didaktika – Člověk a příroda A
Název zapojené organizace: Základní škola, Školní 1336, 543 01 Vrchlabí

Škola se zapojila do projektu Didaktika ─ Člověk a příroda A, který si klade za cíl ustavení či posílení pravidelné a dlouhodobé spolupráce akademiků z univerzitních pedagogických pracovišť s učiteli ZŠ a pracovníky science center. Z naší školy byli do projektu zapojeni dva učitelé. V první fázi projektu byli součástí oborového společenství praxe a podíleli se na vytipování klíčových a kritických míst kurikula biologie a chemie v 8. ročníku. V druhé fázi projektu jako členové regionálního společenství praxe testovali didaktiky navržené výukové moduly ve svých hodinách a vypracovávali na ně reflexe, které posloužily k dalším úpravám modulů. Tyto navržené moduly obsahující typové úlohy se staly součástí portfolia, které si pedagogové během působení v projektu vytvořili a mohou ho nadále využívat ve své praxi. K vytvořeným didaktickým inovacím měli přístup i online skrze platformu Moodle. Dále měli naši učitelé možnost zúčastnit se školení, didaktických konferencí a focus group pořádaných řešiteli projektu, během nichž posílili především své kompetence ve věci didaktické transformace kritických míst kurikula a seznámili se s novinkami v oboru. Projektové konference se konaly ve spolupráci se science centry iQLANDIA v Liberci a Svět techniky v Ostravě, které poskytly učitelům možnost seznámit se s výukovými programy, které školám nabízejí jako doplněk výuky přírodovědných předmětů. Učitelé měli možnost setkat se v rámci utvořených společenství nejen s didaktiky z univerzitních pracovišť, která se podílejí na přípravě budoucích učitelů, ale i s kolegy z jiných základních škol v regionu a sdílet s nimi své zkušenosti.

 

Rajd do gorach

V rámci partnerské spolupráce a přeshraničního grantu z Euroregionu Glacensis : Vrchlabí – Kowary, 8 škol společně, vybraní žáci ZŠ Školní a žáci z kowarských škol podnikli přechod polských Krkonoš. 31.5. započali program návštěvou polského kostelíku Wang v Karpaczi, poté následoval ostrý výstup z nadmořské výšky 880 m do 1 400 m n.m. s občerstvovací zastávkou u Malého stawu. Pak expedice pokračovala po hřebenech Krkonoš, kolem Velkého stawu, torů Slunečních kamenů (ďábel chtěl hodit obří balvan do Velkého stawu a zatopit místní oblast, ale zkameněl), Malého Šišáku na horskou boudu/schronisko Odrodzenie – většina polských bud patří tamnímu klubu turistů. Tady byl pro členy výpravy přichystán oběd (v 17.00 – Poláci obecně obědvají na české poměry pozdě), ubytování, tmelící hry a večeře. Na Den dětí, 1.6., pokračoval rajd výstupem ze sedla Špindlerovy boudy kolem renovované Petrovky přes žulové tory Dívčích a Mužských kamenů na Sněžné jámy. Jámy/kotle jsou ostré zářezy ve svazích hor, ve kterých vznikal ledovec, tory jsou kamenné výchozy především žul, které odolaly erozi a odnosu okolní měkčí horniny. Závěrečná část trasy vedla kolem Violiku – kamenného srubu, který dostal český název dle řasy, kterou zde horalé sbírali pro fialkové aroma. Violik – polsky Labský štít, protože pod jeho úbočím pramení Labe, které teče do Půlnočního moře. Za kameny Tvarožníku následovalo klesání přes několik sněhových ploten, oběd a poté strmý sestup do Slářské Poreby. Zde společný program, který naplánovala partnerská města Kowary a Vrchlabí skončil.

Fotogalerie: ZDE

 

Výstava výtvarných prací v Domě Kryštofa z Gendorfu

13.5. proběhla vernisáž výtvarných prací žáků naší školy se zaměřením na přírodu a ochranu tetřívka obecného v Krkonoších. O ochraně přírody promluvil pan ředitel Palátka, mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný, ornitolog a autor komiksu Zachraňme Krakonošova kuřátka Dušan Vodnárek. Za Město Vrchlabí přítomné přivítala paní Mikšíková. Poděkování patří našim žákům, učitelům a kurátorce výstavy Věře Vodnárkové. Své příběhy z živočišné říše přečetli Martina Petráková a Samuel Kettner, vernisáž zpěvem otevřel pěvecký sbor p.u. Formanové, Liščata.

Výstava veřejnosti otevřena 14.5. – 25.5.2019, nad knihkupectvím KaT, ul. Pražská.

FOTOGALERIE

Robosoutěž Praha 2019

Žáci ZŠ Školní  v Praze na ČVUT

Letos se již po druhé zúčastnili naši mladí roboťáci celostátní ROBOSOUŤĚŽE v Praze na ČVUT.
Dva týmy, Lišáci a Elektronky,  bojovaly úspěšně v silné konkurenci žáků z celé republiky. Lišáci se bez problémů probojovali po třech kolech do 24 členného finále a to ze šestého místa. Dívkám vyřazovací boje těsně unikly. Soutěžilo se s autonomním robotem, který měl za úkol sbírat různobarevné krychličky a zcela automaticky je zvedat a roztřídit do tří mimoúrovňových skladišť.  Úkol byl obtížný jak po stránce programu, tak bylo náročné zvolit i účelné a funkční konstrukční  řešení. Striktně byl omezen počet servomotorů a čidel, takže  konstrukce vyžadovala i velice důmyslné mechanické řešení.  Lišákům , pod vedením Adama Dosta,  se podařilo získat  výborné 7. místo . Po úspěchu na Robotiádě v Brně, kde chlapci obsadili skvělé třetí místo, je to zase velice cenné umístění. Nejde přímo o ta umístění, ale žáci získávají zkušeností, poznají nové prostředí a dokážou se prosadit v konkurenci mnoha týmů.

Na škole se snažíme posílit a zpopularizovat  polytechnické vzdělávání a technické obory.  Právě úspěšní Lišáci z devátého ročníku odcházejí na technické školy a budou se i nadále  věnovat studiu technických oborů a z toho máme upřímnou radost.

Děti  pod vedením pana učitele Sedláčka pracují  s roboty již třetím rokem, navštěvují pravidelně kroužek robotiky.  Přípravě na soutěže v Brně a v Praze věnovali mnoho hodin svého volného času      a to i o prázdninách.  Kroužek je  financovaný z grantu Města Vrchlabí, vybavení je pořízeno za finanční podpory závodu ŠKODA AUTO a.s.  Z této podpory jsme pořídili letos také novou 3D tiskárnu, kterou budeme používat v kroužku robotiky a 3D tisku. První tisky si již zkusili i žáci prvního stupně, kteří chodí na kroužek zábavné matematiky a logických her. 3D tiskárna se těší velkému zájmu a práce s ní je pro žáky velice atraktivní.

V současné době se většina úspěšných škol věnuje právě rozvoji těchto oborů a proto jsme rádi, že se nám i na naší škole – ZŠ Školní Vrchlabí podařilo tyto trendy zachytit.  Stát a ministerstvo školství sice stále zmiňuje nutný rozvoj polytechnického vzdělávání, ale cílená finanční podpora těchto moderních směrů výuky stále chybí.  A proto děkujeme Městu Vrchlabí a závodu ŠKODA AUTO  a.s. za jejich podporu. Ještě jednou gratulujeme úspěšným reprezentantům našeho města a přejeme mnoho úspěchů.

RNDr. Milan Sedláček – učitel ZŠ Školní Vrchlabí